Recensie: Steen (#BFUtrecht ’16)

Waar het grootste gedeelte van de artiesten op het Bevrijdingsfestival benadrukken hoe belangrijk het is om lief tegen elkaar te zijn en iedereen te accepteren kiest rapper Steen voor een andere benadering van het begrip vrijheid. Eerder deze dag werd de Tolerantieprijs uitgereikt op het Vrijheidspodium, nu treedt de controversiële Steen op wiens optreden niet onopgemerkt bleef. “Alle middelvingers in de lucht voor alle kanker onderdrukkers!,” roept de van oorsprong Utrechtse rapper gekleed in een wit shirt met een zonnebril vanaf het Vrijheidspodium. De toon is gezet. In de set die hierop volgt horen we een aantal van zijn klassieke hiphopsongs met zo nu en dan een uitstapje naar hardcore. Zijn teksten gaan over bier, jezelf blijven en hoeren, maar hij doet ook nieuwer werk waarin hij onder andere stilstaat bij zijn kind en zijn inmiddels overleden vader. Voor het bomvolle podium is het een gekkenhuis: een gemêleerd publiek bouncet en schreeuwt alsof hun leven ervan afhangt. Een deel van de bezoekers maakt met één of met twee handen in een U-vorm het symbool van Steens thuisstad Utrecht. Dat de grofgebekte rapper hier nog niet vergeten is blijkt niet alleen uit het volle veld voor het podium, maar ook uit reacties van mensen in het publiek die zeggen “hem nu eindelijk voor de allereerste keer te zien optreden”. (Geneviève Smans)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s